גידולים על פני שטח העין

גידולים של פני שטח העין

נגע, מסה, גוש, פצע או פצעון בעין – כולם מתארים למעשה גידול על פני שטח העין, כאשר גידולים אלו יכולים להיות שפירים, קדם ממאירים או ממאירים. הגידולים לרוב לא גורמים לסימפטומים ראייתיים, כגון טשטוש ראיה, או פגיעה בשדה הראיה. 

יש להבדיל בין גידול של שטח פני העין לבין גידולים תוך עיניים.

כיצד ניתן לזהות גידול בעין?

ניתן להבחין בנגע שהופיע על לחמית העין (במראה, תוך כדי איפור או גילוח, או כשקרוב מעיר על "משהו מוזר על העין").

אותו נגע יכול להיות בהיר (אמלונטי), ורדרד או כהה (פיגמנטרי), ויכול להופיע בכל מקום על פני שטח העין. לרוב הנגעים מופיעים על הלחמית – זוהי הרקמה הלבנה שסביב הקרנית, אך לעיתים נגע מהלחמית יכול "לטפס" על הקרנית השקופה.

הנגע יכול ללבוש צורות שונות – להיות שטוח או בעל נפח, להיות ממוקם לאזור מסויים עם גבולות ברורים או להיות מפוזר על פני שטח נרחב. רוב הנגעים על לחמית העין מופיעים על הלחמית הבולברית – זאת המצפה את העין. בחלק מהמקרים נגעים יכולים לצמוח על הלחמית הטרזלית – זאת שמצפה את פנים העפעף העליון או התחתון. נגעים בלחמית הטרזלית קשה יותר לאתר, שכן הם נסתרים ודורשים בדיקה מדוקדקת יותר של רופא עיניים.

בכל מקרה של חשד לקיומו של נגע או גידול בלחמית, הדבר מחייב פנייה להמשך הערכה של אונקולוג עיניים מומחה.

גידולי עיניים בילדות ובגיל ההתבגרות לרוב בעלי אופי שפיר, בעוד בגידולים שהופיעו לראשונה בגיל מבוגר יש צורך לשלול תהליך קדם ממאיר או ממאיר. קיימים סוגים רבים של גידולי פני שטח העין, כאשר מקובלת החלוקה לגידולים מלנוציטריים, אפיתליאליים ולימפוציטריים. קיימים עוד גידולי לחמית אחרים, נדירים יותר, שלא יכללו בסקירה זו.

זקוקים לייעוץ לגבי נגע בעין? 
צרו קשר ותאמו תור לייעוץ בקליניקה של פרופ' פביאן 

הטיפול בגידולי לחמית העין

הטיפול הרווח במקרים של נגע חשוד בלחמית הוא כירורגי, בשיטת excisional biopsy ובתוספת adjuvant therapy. הפעולה הכירורגית נעשית בחדר ניתוח עם מיקרוסקופ ניתוחי, תחת הרדמה מקומית (טיפות אלחוש). לאחר סימון גבולות הגידול עם מרקר סטרילי, מסירים אותו עם כלי ניתוח ייעודיים ושולחים לפתולוגיה לעיבוד (תהליך שאורך ימים עד מס' שבועות).

לאחר הסרת הנגע, מקובל לבצע טיפול בהקפאה – cryotherapy על שולי ומיטת הנגע. ה"תוספת" (adjuvant) הזאת – מטרתה לחסל תאי גידול שייתכן ונותרו ברקמה. טיפול משולב זה מאפשר גם אבחנה מדויקת (ע"י פתולוג מומחה) וגם מביא לריפוי ברוב המוחלט של המקרים, ללא צורך בטיפולים נוספים. לעיתים, הגידול מערב גם את הקרנית, אז יש צורך לבצע alcohol epitheliectomy לצורך הסרת מרכיב זה.

בסיום הניתוח, תופרים את הרקמה עם תפרים מסיסים דקיקים ל"סגירת" הלחמית (קירוב השוליים הבריאים). לאחר מכן, מקובל לטפטף טיפות, למרוח משחה ולחבוש את העין לכמה שעות עד יממה. בביתו, לאחר הסרת התחבושת, המטופל נדרש לטפטף טיפות אנטיביוטיקה וסטרואידים, שמסייעים בהחלמה, למשך כמה ימים. התפרים לרוב נמסים תוך כשבועיים ונותרת רקמת צלקת בריאה במקום הגידול.

אפשרות נוספת היא ביצוע Incisional Biopsy, כלומר לקיחת דגימה מהגידול בעין, פעולה שמאפשרת רק אבחון ואינה מהווה טיפול. לאחר קבלת האבחנה הסופית ע"י הפתולוג מחליטים על סוג הטיפול. ביופסיה מסוג incisional מקובלת פחות במקרים של נגעים חשודים בלחמית העין, כאשר יוצא דופן הוא מקרים של לימפומה של הלחמית.

אפשרות טיפולית נוספת היא שימוש בטיפות כימוטירפיות או אימונומודולטוריות דוגמת 5-FU, MMC או INFα2b. טיפות אלו אינן יעילות עבור כל הנגעים בלחמית העין וחסרון נוסף הוא שלא מתקבלת אבחנה מבוססת ביופסיה, אלא אבחנה קלינית בלבד. הטיפות נמצאו יעילות בחלק ממקרי נגעים מפושטים ממשפחת הקרצינומה. 

גידולים מלנוציטריים של הלחמית (conjunctival melanocytic tumors)

מלנומה של הלחמית - פרופ' עידו דידי פביאן, אונקולוג עיניים
מלנומה של הלחמית

נקודת חן של הלחמית

נקודת חן של הלחמית היא גידול שפיר, שכיח יחסית, של פני שטח העין.
הגידול לרוב מופיע בילדות ובגיל ההתבגרות ויכול להשתנות בגודלו, צורתו ומידת הפיגמנטציה שלו.
לרוב בבדיקה ניתן לראות ציסטות קטנות בתוך הגידול.
מאחר ומדובר בנגע לא ממאיר, הפתרון הטוב ביותר הוא מעקב ללא התערבות. אולם, במקרים יוצאי דופן מבחינת מיקום או צורה או כאשר נצפית גדילה משמעותית, יש מקום לשקול הסרה כירורגית.
הסיכוי שנקודת חן של הלחמית תהפוך למלנומה ממאירה היא קטנה מאוד, בערך 1%.

מלנומה של הלחמית

מלנומה של הלחמית היא גידול ממאיר, מסכן חיים, המופיע לרוב בגיל העמידה או הגיל המבוגר. מלנומה מופיעה בשכיחות יתר בבהירי עור.
לעיתים, בשלב ראשוני, הגידול נראה כפיגמנטציה שטוחה הקרויה – מלנוזיס ראשוני (primary acquired melanosis). מדובר במצב קדם-ממאיר ממנו יכולה לצמוח מלנומה.
טיפול הבחירה הוא כריתה כירורגית בתוספת טיפולים מקומיים, הכוללים הקפאה, שימוש בכימותרפיה בטיפות או פלאק ברכיטירפיה.
חשוב שהטיפול ייעשה ע"י אונקולוג עיניים בעל ניסיון, שכן ניתוח שלא לפי הכללים המקובלים, יכול לגרום להישנות ולפיזור גרורתי.

זקוקים לייעוץ לגבי נגע בעין? 
צרו קשר ותאמו תור לייעוץ בקליניקה של פרופ' פביאן 

גידולים אפיתליאליים של הלחמית (ocular surface squamous neoplasia)

קרצינומה של הלחמית (squamous conjunctival intraepithelial neoplasia)​ - פרופ' עידו דידי פביאן, אונקולוג עיניים
קרצינומה של הלחמית

קרצינומה של הלחמית (squamous conjunctival intraepithelial neoplasia)

גידול מסוג conjunctival intraepithelial neoplasia (CIN) הינו גידול קדם ממאיר שצומח מהלחמית ולעיתים "מטפס" על הקרנית, אך אינו חודר את השכבה השטחית ביותר של רקמות אלו.
לעומת זאת, קרצינומה של הלחמית (squamous cell carcinoma) חודרת לעומק, עלולה לחדור לתוך העין ואף לשלוח גרורות מרוחקות.
שני הגידולים אופייניים בבהירי עור בגיל המבוגר, אולם יכולים להופיע גם בכהי עור ובגיל צעיר יותר, בעיקר כאשר מערכת החיסון מדוכאת.
חשיפה לאור שמש (UV) מהווה גורם סיכון.
הטיפול המקובל הוא כריתה כירורגית ובתוספת טיפולים מקומיים, בדומה למתואר עבור מלנומה של הלחמית.

לימפומה של הלחמית (conjunctival lymphoma)

מדובר בגידול ממאיר "ברמה נמוכה" ביחס למלנומה וקרצינומה של הלחמית. בלחמית העין הגידול נראה כמסה ורדרדה שיכולה להיות חבויה תחת העפעף.
ברוב המקרים הגידול מופיע רק בלחמית, אולם ב-20% לערך מהמקרים יימצא גידול גם באתר אחר חוץ עיני.
בהתאם לגודל הגידול ומיקומו, הטיפול כולל כריתה מקומית, הקפאה, שימוש בכימותרפיה או קרינה חיצונית.

גידול בעין, לימפומה של הלחמית (conjunctival lymphoma) - פרופ' עידו דידי פביאן, אונקולוג עיניים
לימפומה של הלחמית

קיימות אבחנות נוספות עבורן נדרשות מיומנות וניסיון של אונקולוג עיניים לצורך אבחון, טיפול ומעקב. בכל מקרה בו נראה גידול שהופיע על לחמית העין, יש לפנות להמשך הערכה של אונקולוג עיניים.

כאן בשבילכם

לפניות לפרופ' עידו דידי פביאן

ולתיאום פגישה בקליניקה בתל אביב, צרו קשר:

דילוג לתוכן